Saturday, June 22, 2013

Halv marathon

Jag har hunnit fundera en hel del under gårdagen/natten/dagen... Det blev ändå så där ok midsommar tror jag. Vi fixade en liten bål, vi grillade och vi badade bastu. Eller nästan iaf. Killar hade värmt rökbastun hela dagen (ja, flera timmar alltså som vanligt) och tjejer sku få bada bastu efter vi hade grillat. Det blev sent med grillningen av många olika skäl och killarna bara fortsatte bastu badandet både under och efter grillningen. Så det slutade med att tjejer hann aldrig ens bada bastu. Rätt så typiskt faktiskt... Det var typ vid 02 tiden jag lade mig - med hunden!

Alla som känner mig vet väldigt väl hurdan min relation till idrott har varit och är fortfarande efter att jag avslutade min "riktiga idrottskarriär" för 3 år sedan. De vet också att jag älskar utmaningar och det är inte himla svårt att få mig prova på olika saker när det gäller idrott iaf. Så, under gårdagens grillning fick jag en fråga ifall jag sku följa med A till Stockholm halv marathon i September. Utan tvekan svarade jag direkt NEJ. Jag lade till att mina fötterna/bena sku inte palla det. A föreslog att vi promenerade ifall det inte gick att springa då hela vägen. Men vem tror seriöst att jag sku acceptera sådant för mig själv?! Ifall jag är med på någon tävling vill jag verkligen inte bara ta mig i mål utan jag vill alltid känna att jag kan klara av det så bra som möjligt och göra en bra tid iaf. Jag sku inte vara stolt över mig själv och nöjd på min prestation om jag redan i första början ens funderade på att jag sku gå om jag inte kunde springa. Inte i dagsläget även om knät är inte så himla bra alltid.

Efter att ha sovit 4-5 timmar inatt hade jag fått annorlunda funderingar om deltagandet... jag vill ta utmaningen och springa Stockholm halv marathon men jag utgår ifrån att jag springer hela vägen. Det finns inget annat alternativ. Jag vet att det låter konstigt och kanske dumt just nu när jag kämpar med smärtan i knät men jag har lov till det och jag är försiktig. Ifall det känns sedan att jag inte klarar av det så blir det inte halv marathon, så är det bara. En anledning till att jag ändrade mig var också att jag saknar något klart mellan mål på vägen mot vinter. Jag orienterar så klart men det kanske inte räcker i år...?

//M

No comments:

Post a Comment